“Schijn een lichtje”

Korte tijd geleden hebben we een gulle gift ontvangen van een dame die onze actie “Schijn een lichtje” op de kaart wilt zetten in Engeland.

Het project ‘Schijn een lichtje’ ondersteunt de zelfredzaamheid van de gezinnen welke niet de beschikking hebben over elektriciteit. In het binnenland is de stroomvoorziening in de buitengebieden veelal niet beschikbaar. Men gebruikt veelal kaarslicht tijdens de lange en donkere avonden en nachten. Kaarslicht is vaak niet voldoende om bijvoorbeeld huiswerk te maken, en daarbij is het risico op brand groot in de kleine, donkere hutjes waar men woont. Door de gezinnen te voorzien van een solarlamp kunnen de kinderen ’s avonds met voldoende licht hun huiswerk maken en kunnen de ouders klusjes doen zoals rijst schoonmaken en herstelwerkzaamheden.

Deze gift heeft het mogelijk gemaakt om negen gezinnen te voorzien van een solarpakketje. Ieder solarpakketje bestaat uit een zonnepaneeltje, 1 lamp, 3 ledlampjes met ieder 8 uur brandtijd en een aantal stekkertjes om telefoons mee op te laten. Simone heeft als nieuwe ambassadrice een aantal solarpakketjes kunnen uitdelen in het binnenland.

“Als ambassadrice van CFN ben ik gevraagd om deze solarpakketjes uit te gaan delen, en natuurlijk wilde ik hier aan meewerken.

Samen met mijn vaste chauffeur Adama ben ik met in de kofferbak negen solarpakketjes het binnenland in gegaan. Tussen Kuntaur en Farafenni besloten we om willekeurige dorpjes te bezoeken, welke niet direct aan de doorgaande weg grensde. Bij ieder dorpje werden we hartelijk ontvangen, en bijna bij elk bezoek stonden er binnen korte tijd heel veel kinderen en volwassenen om ons heen. Adama gaf uitleg wat we kwamen doen en hier werd natuurlijk enthousiast op gereageerd. De dorpjes welke wij bezocht hebben bestonden veelal uit compounds met eenvoudige ronde hutjes met daken van stro. Adama installeerde bij de gezinnen de hele set. Het zonnepaneeltje op het dak, de grote lamp en de 3 led lampjes op verschillende plaatsen in het donkere hutje. Wanneer Adama bezig was met installeren, nam ik even de tijd om een gesprek aan te gaan met het gezin. Dit was niet altijd mogelijk, vanwege taal barrière. Vooral in het binnenland zijn er nog velen welke de Engelse taal niet spreken. In 1 van de dorpjes sprak ik met een jongen (10 jaar) die trots tegen zijn moeder vertelde dat hij nu nog beter kon gaan leren en hogere cijfers kon gaan halen op school. Het hebben van licht leek voor hem zoveel hoop te geven voor zijn toekomst.

Nadat het solarpakket was geïnstalleerd, gaf Adama uitleg hoe de solarlamp te gebruiken en na een kort fotomoment vertrokken we weer. Wanneer we het hutje uit kwamen bleek dat inmiddels ongeveer alle inwoners van het dorp zich rondom het huisje hadden verzameld, nieuwsgierig als men is!

Bij een ander dorpje bezochten we en iets meer afgelegen huisje, hier werden we niet opgemerkt door de overige dorpsbewoners. Adama kon rustig z’n uitleg geven aan de man des huizes. De man was zeer blij, dit was duidelijk zichtbaar. Zijn zoon bleek een jongen van een jaar of 15 welke slechtziend was. Deze jongen ging wel naar school, maar zijn slechtziendheid belemmerde hem om ’s avonds nog huiswerk te maken. Hoe mooi is het dat wij dan juist bij dit gezin een solarpakket hebben kunnen brengen.

Het was geweldig om de reacties te zien van de gezinnen welke we konden voorzien van een solarpakket. Zoals beschreven hebben we negen lampen uitgedeeld, maar ik denk dat we indirect meer gezinnen blij hebben gemaakt. De buurkinderen kunnen nu bijvoorbeeld ook langs komen om ’s avonds huiswerk te maken of de vrouwen kunnen langskomen om met elkaar rijst schoon te maken.

Een onvergetelijke ervaring rijker reden wij door naar Farafenni. Onderweg waren wij er stil van. De omstandigheden waar deze mensen in leven zwaar en voor ons westerlingen zo moeilijk voor te stellen.

Hoe mooi en dankbaar is het dat wij deze mensen een klein beetje licht in de duisternis hebben kunnen geven!”

Interesse om ook een lichtje te laten schijnen in de donkere Afrikaanse nachten? https://www.stichting-carefornatural.org/projecten/schijn-een-lichtje/