De Stichting

Lokale producten

Stichting Care for Natural heeft inmiddels al 10 jaar een stuk bos dat aangeplant en beschermd wordt. Daarnaast is er een trainingscentrum waar lokale natuurproducten zoals vruchten, kruiden en noten verwerkt worden tot eindproducten. Daarvan maken we onder andere jam, sappen, pindapasta’s en oliën. In het bedrijf en trainingscentrum leren vrouwen hoe zij natuurproducten kunnen conserveren door drogen, koken en wekken. Hierdoor leren ze onder andere hoe oliën te maken. De oliën vormen samen met bijenwas de basis voor geneeskrachtige zalven. Zo heeft de Stichting Care for Natural een test-aloe veraplantage. Uit de Aloë Veraplanten vervaardigt men drankjes en producten voor de huid. Zo worden onder andere in een eigen kliniekje baby’s en kindjes met brandwonden en oogbeschadigingen zeer succesvol behandeld.

Kennis in praktijk

Deze initiatieven en de dagelijkse begeleiding creëren banen voor de vrouwen in Gambia, die veelal nooit naar school zijn geweest. Care for Natural leert deze vrouwen tijdens het werk alles wat ze moeten weten om op een hygiënische manier voedzame producten te maken. Dit onder toeziend oog en voortdurende begeleiding van onze Nederlandse oprichtster Claudette Sarr-Krook.

Bewustwording

Care for Natural gaat nog een stap verder dan werkgelegenheid. We leren de vrouwen ook hoe zij hun baby’s en kinderen gezond kunnen laten opgroeien. En hoe ze voordeel kunnen hebben van het verzorgen van hun natuurlijke omgeving. Zo helpen we met het vinden van werkbare alternatieven voor brandhout, planten we samen inheemse bomen en overleggen we welke bomen belangrijk zijn en waarom. Kortom: we helpen mensen om zich bewust te worden van hun gedrag ten aanzien van de natuur.

Openheid

Voor Westerlingen is het vaak moeilijk te begrijpen, maar bijgeloof en taboes maken het leven van de vrouwen in Gambia onnodig moeilijk en vol angsten. Daarom proberen we schadelijk bijgeloof, dat vooral veel angst inboezemt, te ontzenuwen. Ook bepaalde zeer drukkende taboes worden openlijk besproken.