Over het project

Stichting Care for Natural heeft op de dorpslocatie Mariamakunda het Aloë Vera Burn Centre for Children (ABCC) (for treatment, training and research) opgezet voor de behandeling van brandwonden van baby’s, peuters en kleuters. Dit centrum wordt volledig gerund door lokale en Europese vrijwilligers.

De Aloë Vera brandwondenbehandelmethode is ontwikkeld door Claudette Sarr-Krook, de mede-oprichtster van Stichting Stichting Care for Natural. De behandeling leren en uitvoeren is relatief eenvoudig en vereist geen medische achtergrond van degene die de behandeling uitvoert. De uitdaging ligt vooral in het omgaan met en het inspelen op culturele verschillen. Gambianen geloven erg in hun eigen rituelen en hebben nog veel taboes in hun cultuur. Het dagelijks leven in Gambia is niet te vergelijken met het dagelijkse leven in Nederland en Europa en is vooral getekend door armoede. Als vrijwilliger moet je hier goed op voorbereid zijn en goed op kunnen anticiperen, én dat is beslist een uitdaging.

De kinderen die komen voor de behandeling kunnen in zeer slechte gezondheid verkeren. De ouders hebben de kinderen soms volgens lokale behandelmethode behandeld of hebben te lang gewacht om hun kind naar de kliniek te brengen. Dit omdat zij bijvoorbeeld geen geld hebben voor het transport. Een lokale behandeling kan zijn het insmeren van de brandwonden met konijnenhaar. Dit kan leiden tot heftige koorts, ontstekingen en veel pijn.

Het doel is om baby’s, peuters en kleuters te behandelen in het centrum en de behandelmethode verder ontwikkelen. Daarnaast willen wij de kennis zo breed mogelijk verspreiden door middel van trainingen en workshops.

Op deze locatie is tevens het “tuintje in mijn hart” project van de stichting, waar ruim 20 vrouwen een eigen tuin hebben en hun eigen groente kunnen verbouwen voor verkoop of eigen gebruik. Dit moet gebeuren op een organische en milieuvriendelijke manier. De tuinen zijn onderdeel van een groter stuk land, waar onder andere de Aloë Vera plantage en solar water is. De beheerder en zijn gezin zijn hier altijd aanwezig.

Donaties

Wij hopen dat u net zoals wij dit initiatief van groot belang vindt en dat u wilt overwegen om een donatie te doen voor de optimalisatie van het Aloë Vera Burn Centre for Childeren. Als u meer informatie wenst, zijn we van harte bereid om meer te vertellen of specifieke informatie te sturen via de email (secretaris@carefornatural.org). Verder willen wij u laten weten dat wij een ANBI gecertificeerde stichting zijn, hetgeen betekent dat Particulieren en Vennootschappen, binnen de daarvoor geldende regels, hun giften mogen aftrekken voor de inkomsten- en vennootschapsbelasting.

U kunt voor uw donatie gebruik maken van een rechtstreekse overboeking op ons rekeningnummer NL63RABO0111774446 onder vermelding van “20161122 Brandwondencentrum” of door naar onze projectpagina te gaan.