Vrijwilligerswerk voor Care voor Natural in Gambia

Voor het derde jaar zijn wij nu in Gambia om als vrijwilligerstoeristen te werken voor stichting CFN “Care For Natural”

Wij verblijven in Kololi. Een plaatsje aan de kust dat heel bekend is vanwege zijn toerisme.

Omdat de stichting o.a. beschikt over een Aloe Vera- en bonenplantage waar de bijen veel honing kunnen halen, zijn we nu nieuwe bijenkasten aan het maken. Deze worden later door lokale imkers beheerd.

Claudette (de oprichtster van de stichting) was al een hele tijd aan het brainstormen over hoe ze deugdelijke kasten kon maken. Door het warme klimaat en de hevige regen in de zomer zijn de traditionele kasten snel verweerd.

Vorig jaar september nam Claudette contact met ons op met de mededeling dat ze op een site bijenkasten had gevonden van beton. Deze zouden in Gambia ideaal zijn. Maar onbetaalbaar. Of Frans deze niet op een goedkope creatieve manier kon na bouwen!

Dat is gelukt. Met hulp en giften in de vorm van materialen van familie, vrienden, HEKU kunststoffen, de Hilver en vele uren voorbereiding hebben we de meeste materialen op 2 november laten verschepen naar Gambia.

Nu zijn we vijf weken hier en gaan we elke dag met veel plezier naar Mariamakunda (het dorpje waar de plantages zijn) om daar samen met een aantal locals de kasten en honingraten in elkaar te zetten.

Groetjes Frans en Hanny