Vrijwilligerstoerisme

Hannie en Frans als vrijwilligerstoerist

Hoe mooi is het als mensen zich tijdens hun vakantie willen inzetten voor het goede doel? Gewoon omdat ze graag hun steentje willen bijdragen en de Gambiaanse bevolking een warm hart toedragen. Hannie en Frans zijn van die fantastische vrijwilligerstoeristen. Ze kwamen voor een maand en elke werkdag stonden ze voor ons klaar. Frans, een gepensioneerde interieurbouwer, genoot ervan om zijn bouwkundige kennis over te dragen aan de locals. Zij hebben veel geleerd van deze alleskunner. En zijn vrouw Hannie, die zich in Nederland met hart en ziel inzet om nieuwe medelanders wegwijs te maken, liet zich niet onbetuigd. Met haar vrolijke humeur en haar eindeloze geduld wist ze velen voor zich te winnen en leerde ze hen bijvoorbeeld hoe je van bamboe de mooiste dingen kan maken.

Graaien in een berg schroeven

Elke werkdag kwam het stel op de fiets (echt heel dapper in het Gambiaanse verkeer waar een automobilist er heilig van overtuigd is dat hij de king of the road is) naar de locatie in Kololi waar ze onder andere twee prachtige verzamelpunten voor de glazen yoghurtflessen van Mama Helen hebben gemaakt. Ze voorzagen een simpele ton van een paraplu en leerden anderen hoe je dit met een soort figuurzaag voor elkaar krijgt. Het vinden van schroeven en spijker was nog een hele toer. Maar Hannie en Frans wisten de weg en samen togen ze naar een piepklein shopje waar de verkoper een pot met bouten en moeren op de grond leegschudde.

Het was een hilarisch gezicht om Frans, samen met de eigenaar van de shop, op hun hurken, te zien graaien in die berg schroeven. Maar uiteindelijk vond hij de goede!

Halt, politie!

Vele dagen brachten ze ook door op de locatie in Mariama Kunda. De eerste keer was best spannend want ze gingen met de auto van de stichting en Frans was de straat nog niet uit of hij werd aangehouden door de politie. Nu is dat hier heel normaal, vaak helpt een aardig praatje en je mag weer verder, maar dit keer wilde de agent per se Frans’ rijbewijs zien. En dat had hij niet bij zich! Het werd nog een heel gedoetje, maar uiteindelijk hielp wat smeergeld en mochten we verder. Frans vergat geen enkele keer meer zijn rijbewijs en achteraf konden ze er hartelijk om lachen.

Supergrote naaitafel

In Mariama Kunda werden ze iedere keer weer hartelijk ontvangen door Kebba, Awa en Abdulei. Vooral de kinderen waren dol op Hannie en Frans en keken ademloos toe hoe de vaardige handen van Frans een ijzeren onderstel en een spaanplaat omtoverde in een gigantische tafel waar we de plaatselijke bevolking gaan leren hoe ze o.a. theezakjes kunnen naaien. Hannie hield zich ondertussen bezig met twee stokoude naaimachines, maar wat ze ook probeerde, ze kreeg de oudjes niet aan de praat, maar vond wel het euvel en vertelde Kebba dat een plaatselijke kleermaker (die allemaal op oude handmachines de mooiste kleding maken) het probleem zeker kon oplossen.

Buigzame bamboe

Samen met Kebba zochten ze uit hoe ze bamboestokken konden gebruiken om gebruiksvoorwerpen te maken. En door schade en schande werden ze wijs! Zo maakte Hannie een waxinelichtje van bamboe dat nog niet was gedroogd. Het zag er prachtig uit, maar het bamboe ging werken en door het vocht dat ontsnapte ging het hout buigen en bleef er van het bamboelichtje niets over. De bamboestengels moeten dus eerst goed gedroogd worden voordat het kan worden bewerkt! Van alle klussen die Hannie en Frans voor ons deden, maakten ze een werkblad zodat de lokale bevolking aan de hand hiervan de producten kan namaken.

Wordt u ook vrijwilligerstoerist?

De maand vloog voorbij en met pijn in ons hart namen we afscheid van deze lieverds, die zoveel moois hebben gedaan voor het behoud van de natuur, de plaatselijke bevolking en de stichting. Bedankt Hannie en Frans, tot volgend jaar en dan zes weken graag!
En lijkt het u ook wel iets om vakantie te vieren in Gambia en tegelijkertijd uw vaardigheden in te zetten voor de lokale bevolking? Dat kan! Vanaf volgend jaar bieden wij accommodatie aan op het prachtige Mariama Kunda voor een onvergetelijke vrijwilligersvakantie!

1. Geweldige actie, Chapeau.

2. Super zeg! Hoe mooi als je je vakantie zo kunt besteden!