Rest in peace Haddy

Enkele weken geleden bij een bijeenkomst in onze Umbrella hut, was ik zo ontzettend blij verrast om Haddy Kujabi, die vorig jaar haar been moest laten amputeren, terug zag.

Misschien heb ik destijds mijn verontwaardiging op papier gezet. Haddy werd 2 jaar geleden (zonder dat we ervan wisten) ziek. Ze had een snee in haar voet of een wond, het was niet helemaal duidelijk. Weken stond haar tuintje te verdorren, nadat de andere tuinvrouwen haar tuintje nog een tijdje verzorgd hadden.

Tot onze schok hoorden we weken later dat haar familie geweigerd had een dure taxi naar het ziekenhuis te betalen, zij kon zelf niet meer lopen. Hierdoor was haar been helemaal gaan rotten en bleek later niet meer te redden. Het werd vrij hoog geamputeerd.

Toen ik onze meiden Hawa en Ishatou stuurde om wat financiële ondersteuning te brengen en te horen hoe het met Haddy ging, kwamen ze me verdrietig vertellen dat Haddy’s moeder had gezegd

“ach was ze maar door gegaan, ze kost nu alleen maar geld dat we niet hebben !”

Dat is dan tevens de oma van Haddy haar 4 kinderen! Ze had er 5 maar één zoontje is door een auto aangereden en overleden, enkele maanden voordat Haddy ziek werd.

We hebben toen nog krukken gebracht en Stevia (nep suiker), daarna nog een aantal bijdragen.

Nu kwam ons vorige week het bericht toe dat Haddy is overleden. God weet of dat nodig was……..met een moeder als de hare kan alles de oorzaak van haar dood hebben gestimuleerd.

Wat is de wereld van armoede toch keihard!

Nu wil ik zeker niet die akelige moeder met geld ondersteunen maar natuurlijk wel de kinderen.

We besloten om de familie een zak rijst te sturen. Verder weet ik het ook niet.

**************************************

May your soul rest in eternal peace Haddy Kujabi.