Vrijwilliger Robin

Mijn naam is Robin Wijker en ben afgelopen januari en februari aan de slag gegaan als vrijwilliger voor de stichting Care For Natural in Mariamakunda. Omdat ik 2 jaar eerder in Gambia een weekje op vakantie ben geweest was het niet helemaal nieuw voor mij. Een bijzonder moment om in de winter het kille natte en grauwe Nederland achter je te laten en te landen in het heerlijk warme Gambia. Ik werd goed opgevangen op de luchthaven en meteen daar een telefoonkaart geregeld om goedkoop te bellen en te internetten. Ik kon de eerste twee dagen even bijkomen in een kamer van Busy Bee Apartments van Claudette in Kololi. Even wennen aan de aangename warmte en omgeving. Na deze dagen mocht ik naar mijn eindbestemming, de projectlocatie in Mariamakunda waar ik de komende 7 weken zou verblijven. Ik kan onmogelijk al mijn belevenissen en indrukken opschrijven maar het was geweldig om hier te zijn. Ik had een eigen kamer in de Umbrellahut met een eigen keuken. Ik had gelukkig een goede grote klamboe meegenomen wat onmisbaar bleek om lekker te slapen. De hut is gelegen bij de vrouwentuinen en de Aloë Veraplantage en heel dichtbij de nog oorspronkelijke bush met vele bijzondere vogels, apen, eekhoorns, etc. Waar je hier ook bent, de natuur en dieren zijn altijd dichtbij. Op het terrein leven nog 3 andere gezinnen dus je bent nooit helemaal alleen. Kebba was mijn dagelijkse begeleider die mij ook hielp met allerlei praktische dingen. Elke ochtend nam hij brood voor ons mee en zette ik koffie. Zo begonnen we elke dag samen. Een hele aardige man die ook de kinderen met brandwonden behandelde. Iedereen was heel erg vriendelijk, gastvrij, behulpzaam en belangstellend. Omdat vorig jaar Gambia werd getroffen door een zware storm en de Umbrellahut werd getroffen door een omgevallen palmboom en zware schade opliep was mijn werk vooral plamuren en schilderen. Ook verder op het terrein was het HBEC bijna klaar en ook dat moest een mooie kleur krijgen. Na vele weken en nog veel meer liters plamuur, verf en rollers zat alles erop, en met een prachtig resultaat! Ook de grote opslagloods op het terrein was toe aan een grondige opruimbeurt, herinrichting en inventarisatie wat ik ook nog kon afronden. Ik was niet de enige Nederlandse vrijwilliger in Mariamakunda. Frans en Hanny en soms Lilian en Miranda kwamen meerdere dagen in de week om hier de nieuwe bijenkasten in elkaar te zetten en deze een kleurtje te geven. Heel gezellig om tussen het werk door samen te lunchen of een bakkie koffie te doen en ook om even Nederlands te praten. Elke week pakte ik de fiets om boodschappen te doen in Kololi en het strand op te zoeken. Een fietstocht van ongeveer een klein uurtje wat elke keer weer een belevenis en uitdaging op zich was…vooral in het donker. Het kan ook zomaar zijn dat je vlakbij Mariamakunda terechtkomt in een kudde koeien in het pikkedonker. Gelukkig had ik regelmatig voldoende licht van de maan om mezelf te oriënteren.
Vele avonden klom ik in de watertoren om de zon onder te zien gaan, een geweldige ervaring. Ik had dan heel vaak het gevoel te leven in een tropische volière: de vele bijzondere geluiden en soms prachtige vogelsoorten. Op het terrein woonde ook een groep apen die tegen de avond hun slaapplaats opzochten in de bomen, ook heel bijzonder om dan dichtbij te zijn. Ook de omgeving was prachtig met zijn vele cashewnoot en mangobomen en andere bijzondere boom- en plantensoorten.
Als het donker wordt beginnen de krekels en worden de vogels stil, de moskeeën in de omgeving roepen dan op tot het gebed en dit kan wel eens een hele avond duren.
De avond was voor mij het meest indrukwekkend met heel soms in de verte het geluid van een traditioneel Afrikaanse viering met trommels. Ik hoop dolgraag weer eens terug te komen om dit weer mee te maken, de mensen weer te ontmoeten, het heerlijke en eenvoudige eten te proeven, alle geluiden weer te horen en de bijzondere dieren weer te zien. Ik kan iedereen die van de natuur en dieren houdt en zijn of haar handen graag uit de mouwen steekt deze ervaring van harte aanbevelen. Je zult sowieso een heel mooi avontuur rijker zijn. Ook het contact met Claudette en alle anderen van de stichting was aangenaam en maken het tot een onvergetelijke belevenis!