Vallen, opstaan, samenwerken, steun en concrete resultaten

Beste allemaal,

We hebben een intensief seizoen achter de rug met behoorlijk wat vallen en opstaan.

Het enorme succes van de genezing van een brandwondenpatiëntje zette ons aan tot het opzetten van het ABCC (Aloe Vera Burn Centre for Children), oftwel een brandwondencentrum toegespitst op de behandeling van kinderen. Jip van Scherpenzeel is daarvoor bij ons komen werken om te zoeken naar fondsen, kennis, en om de logistieke kant van de zaak vast te leggen en te onderzoeken. Ook zetten we volop in op trainingen die daaromtrent gegeven zullen worden. Deze trainingen bereiden ons voor op analfabeten en professionals. Bij Wilde Ganzen mochten we ons project, via Jip’s aanvraag, komen presenteren. We zijn in spannende afwachting, maar de eerste ontvangst en indruk was erg positief.

Een aardige meneer belde een tijdje geleden of hij en misschien zijn vrouw, de excursie naar onze projecten mocht doen. Daaruit kwam veel voort. Gerard bleek fotograaf van beroep, Joyce journaliste. Zij zijn enthousiast en kundig en willen ons helpen. Ook hebben zij de intentie om de lokale krant “The Point” welke volhardde in zeer moeilijke tijden om voet bij stuk te houden in hun journalistiek en zelfs hun baas aan het gebrek aan persvrijheid verloren (Deyda Hydara werd op 16 December 2000 meen ik vermoord), te gaan helpen.

Marja Salverda, onze ambassadrice met veel zakelijke ervaring, inzichten en heldere ideeën, helpt ons om het ABCC project goed in kaart te brengen. Ook maakt zij contact met studenten of afgestudeerden die baat hebben bij ons originele project dat interessante studie mogelijkheden biedt. We gaan de behandelingen zo professioneel en wetenschappelijk mogelijk vastleggen, waarvoor wij de kennis van jonge wetenschappers willen aanspreken.

Hanny en Frans uit Hilvarenbeek komen ons eind januari ondersteunen als vrijwilligers. Twee VWO studenten komen eind juli een paar weken helpen en ervaring opdoen. Metha Parson, is toegetreden tot het team van ambassadeurs en komt ook naar Gambia om zelf te helpen de boomkwekerij van inheemse bomen, nieuw leven in te blazen en een workshop aan de vrouwen te geven waarom het beschermen van bomen zo ontzettend belangrijk is. We zijn inmiddels zaden van uitstervende bomen aan het verzamelen en prepareren.

We zijn benaderd door verschillende potentieel interessante mensen die ons een stuk verder zouden kunnen helpen inzake het creëren van banen.

Dat opent weer andere deuren! Om die stap te kunnen nemen hebben we hele grote investeringen te doen en dat geld hebben we bepaald nog niet. De volgende stap is om daarvoor een business plan te maken en te kijken of mensen er heil in zien om de investering aan te gaan, nu de rente in Europa te wensen overlaat. Net als het ABCC, een pittige klus.

Verder heeft het team, onder leiding van Patricia ruim 2000 potjes sausi Cani ( hete saus ) gemaakt van Gambia’s mooiste pepers. Afgelopen weken hebben ze geweldige crème gemaakt van pure Aloe Vera en kokoscream dat we overhouden van de kokos olie die we maken. Ik ben er zo enthousiast over dat ik het niet in woorden kan uitdrukken. Het smeert geweldig, verkoelt, ademt, hydrateert, ruikt neutraal maar lekker naar cocos, je huid knapt er onmiddellijk zienderogen (geen grapje) van op! Alleen nu nog even afwachten hoe het zich houdt als de tijd verstrijkt.

Ik denk dat dit ook voor de brandwonden patiëntjes die genezen zijn, een goede remedie zou kunnen zijn tegen een soort van oppervlakkig littekenweefsel dat kan vormen na genezing. Dat is helaas bij Khaddy ook het geval.

We hebben een Gambiaanse Care for Natural African Beauty Facebook pagina gemaakt, dus ik ben tegen al mijn “principes” ☺ nu toegetreden tot de wereld van Facebook, zij het alleen voor dat doeleinde.

We hebben toen ik in Nl was om mijn vader zijn 97ste verjaardag bij te wonen, weer eens in grote getale, als bestuur en ambassadeurs om de tafel gezeten bij Peter en Brigitte en hebben een goede vergadering gehad waarin we de voortgang en geboekte successen hebben doorgenomen. Twee uren waren ondanks een zeer efficiënte bespreking, té kort ☺. We doen namelijk veel in deze stichting, alle projecten lopen lekker. Daarmee zeg ik niet zonder horten of stoten maar dat valt onder “lekker “ als de uitkomst okay is.

We spraken onder andere af om de focus van bepaalde projecten, in de berichtgeving naar onze vrienden, in een effectieve volgorde aan het licht te stellen:

Als het regenseizoen is, hebben kinderen erge behoefte aan extra voeding, en is het “geef een traytje eieren” project nog belangrijker.
Ook het project “wees een lichtje, geef een lichtje” waar mensen solar paneeltjes aan gezinnen kunnen doneren, is in het regenseizoen dat nu voor de deur staat, een belangrijke ondersteuning vanwege de vele problemen in de electriciteitstoevoer (als ze die al hebben).
In het droge seizoen verbranden er juist meer kinderen en leggen we de focus daar dus op. Ook de tuinen zijn dan actief, de informatie sessies/workshops meer actueel, enz.

Overigens is de website uiteraard het hele jaar open voor donaties voor alle projecten.

Terwijl ik kort in Nederland was heb ik het heel erg druk gehad maar nooit eerder ben ik met zo’n voldaan gevoel en zo vol goede moed terug aan de slag gegaan.

Natuurlijk is het bij terugkomst altijd even slikken als blijkt dat we 14 uren per dag geen stroom hebben, personeel elkaar ernstig in de haren heeft gezeten omdat de kat van huis was, mensen zomaar wegblijven van hun werk, machines kapot blijken te zijn, mijn 25 weken oude zorgvuldig opgekweekte mooie stekjes kapot en opgedroogd zijn, enz.

Maar “het is niet anders” ,knopje weer om, oplossen of diep zuchten en door gaan we weer!

In een volgende blog ga ik wat dieper in op de intenties van het Aloe Vera Burn Centre for Children.

Zonnige groet,

Claudette en team