Let’s play coney!

Ook dit jaar ben ik weer in de gelukkige omstandigheid om een aantal maanden in Gambia door te brengen. Heerlijk om de winter te ontvluchten!

Op 31 december ben ik op het vliegtuig gestapt, mijn nieuwe jaar begon dus in de zon! Ik heb altijd een tijdje nodig om te settelen, dingen regelen duurt hier altijd langer dan ik van tevoren had verwacht 😉. Gelukkig heb ik Ellen nog gezien (die helaas begin februari weer naar Nederland moest!) en heb ik nog een beetje kunnen helpen met de voorbereidingen van de opening van het HBEC.

Op 20 januari hebben we het HBEC, het Honey Bee Educational Center, officieel geopend. We hebben het HBEC opgedragen aan onze, helaas in 2020 overleden, bijencoach Kebba Touray. Zijn vrouw, Isha Touray, heeft ons vereerd door in naam van haar, het lint door te knippen en het HBEC officieel te openen.

Eén van de doelen van het HBEC is het organiseren van schoolexcursies waar kinderen een rondleiding krijgen in Mariamakunda en uitleg krijgen over bijenhouden, het belang van de bij, het belang van het behoud van de natuur, brandwondenpreventie- en behandeling en het belang van gezonde voeding (o.a. in relatie tot het voorkomen van een hoge bloeddruk). Hartstikke interessant en leerzaam! Natuurlijk moeten we hier wel wat sport- en spel in verwerken, de kinderen moeten hun energie kwijt en het moet ook een leuke excursie worden.
Claudette heeft met al haar creativiteit een aantal spellen bedacht, waarbij we zoveel mogelijk gebruik maken van natuurlijke materialen die beschikbaar zijn in Mariamakunda.
Ik heb de eer om de spellen met Kebba te gaan maken in Mariamakunda.

Vorige week woensdag zijn we begonnen. We hebben bamboestokken in de grond gezet waar we een cony (de vrucht die aan de palmboom hangt) op zetten. De kinderen moeten met een bal (gemaakt van een tasje gevuld met zand) de cony eraf proberen te gooien. Op een andere plek hebben we bamboestokken neergezet waar de kinderen kunnen gaan ringgooien. De ringen hebben we gemaakt van bamboetakken. Ook gaan we ringen ophangen zodat we een echt ringsteekspel hebben: één kind gaat geblinddoekt met een kind op de rug die een bamboestok vast heeft, door instructie van het kind op de rug ervoor zorgen dat de bamboestok door de ring wordt gestoken. En we gaan een grote teil met water neerzetten waar kinderen een snoepje uit moeten gaan happen. Goed voor de nodige verkoeling en gelijk een wijze les dat het plastic papiertje van het snoepje in de prullenbak hoort 😉.

Alleen met het maken van de spellen hadden wij al dikke pret. Natuurlijk moesten Kebba en Mamadou, de nieuwe watchman in Mariamakunda, laten zien hoe makkelijk het is om de cony van de bamboestok af te krijgen. Niet dus 😉! Dat wordt nog een leuke uitdaging voor de kinderen!

We gaan de excursie promoten bij de scholen en willen het laatste semester van dit schooljaar klaar zijn om de kinderen te ontvangen. Hartstikke leuk project en ik ben heel blij hier deel van uit te mogen maken!

Maaike van Leeuwestijn, voorzitter stichting Care for Natural