Educatieve sessie Aloë Vera op scholen

23 Mei 2018 – Mariama Kunda, Gambia – door Jip van Scherpenzeel

Naast het opzetten van het Aloë Vera brandwonden behandelcentrum (ABCC) in Mariama Kunda, heeft Stichting Care for Natural zichzelf ook ten doel gesteld om een educatief project op scholen af te rollen in en rondom Mariama Kunda. Kleine kinderen zijn het meest kwetsbaar voor brandwonden en hun oudere broertjes en zusjes dragen vaak al de verantwoordelijkheid om ze te beschermen tegen de gevaren die op de loer liggen. Juist die groep wordt het doel van onze informatiesessies.

Om dit onderdeel te kunnen uitvoeren, zijn er in Gambia posters ontwikkeld. Deze posters geven uitleg over de meest voorkomende gevaren voor brandwonden in Gambia, hoe Aloë Vera te gebruiken bij een brandwond, voor welke kwalen Aloë Vera nog meer gebruikt kan worden en hoe je een Aloë Vera plant moet verzorgen. Genoeg te vertellen!

Op 23 mei 2018 werden de eerste twee sessies op scholen georganiseerd. Bepakt, met voor elke school 4 informatie posters en 6 Aloë Vera’s, gingen Buba(project assistent Kololi), Kebba (de project assistent in Mariama Kunda) en Jip (projectcoördinator) op weg. De eerste school die werd bezocht was Tintintu Basic school. Met veel enthousiasme werden wij ontvangen door de plaatsvervangend directeur. Tijdens de opening van de Aloë Vera brandwonden behandelruimte was er een delegatie van deze school gekomen. De pauze was net afgelopen. In een snel tempo werden er drie klassen in één klaslokaal neergezet. Zestig kinderen in één sessie, dat schiet op! Veel kinderen wisten de naam van de plant, maar wisten niet wat je allemaal met de plant kan doen. Kebba en Buba legden met veel enthousiasme de meest voorkomende gevaren met kans op brandwonden uit, wat ze moeten doen als iemand verbrand raakt en hoe Aloë Vera kan helpen. Het was muisstil en iedereen luisterde aandachtig. Aan het einde werden er veel vragen gesteld, zoals “hoe lang moet je een Aloë Vera blad op een brandwond houden”, “kan het ook tegen puistjes gebruikt worden”, “waarom moeten ze eerst groot zijn om te gebruiken?” Naderhand werden wij met zijn drieën geëscorteerd naar de schooltuin. De twee Aloë Vera’s die de school op de opening had gehad, stonden er treurig bij, zeker in vergelijking tot de Aloë Vera’s die wij mee brachten. Dit was het vervangend hoofd van de school ook opgevallen en daar moest hij het fijne van weten. Samen met de tuinman, zes kinderen en de plaatsvervangend directeur werd er een nieuw plekje uitgekozen en werd de poster met het verzorgen van de Aloë Vera nog even goed geïnspecteerd. Op naar de volgende school.

Op de Prospect Basic Cycle School in Mariama Kunda werden er eveneens zo veel mogelijk kinderen in één lokaal gezet. De volwassenen bleven buiten door het raam kijken. Deze school had al een keer een kind met een verbranding op de rug naar het ABCC doorgestuurd. Nadat er gevraagd werd wie Aloë Vera kende, vertelde één meisje dat zij zelf een keer een kleine brandwond op haar knie had behandeld met Aloë Vera. Haar familie had een Aloë Vera thuis staan en ze had gehoord dat het blad kon helpen. Jaren geleden zijn er, aan de toen 48 vrouwen op de tuin, Aloë Vera’s uitgedeeld. Wie weet zien wij daar nu de resultaten van! Het was wederom een erg leuke sessie, waarbij veel vragen werden gesteld en Kebba en Buba hartelijk werden bedankt voor alle nieuwe informatie die zij vandaag gehoord hadden. Zelfs na de informatiesessie stonden leraren te wachten om vragen te stellen.

Met veel opluchting, dat het zo goed was gegaan en mensen enthousiast waren, en een voldaan gevoel keerden wij terug naar Kololi. Volgende week staan er nog acht scholen op het programma.