Actie zwerfhonden

Sinds 26 maart voeren we de zwerfhonden in Senegambia. We kochten goed droogvoer voor inkoopsprijs van degene die het importeert. Andere vrijwilligers kopen daar inmiddels ook tegen deze beste prijzen in.

We hadden tot eergisteren twaalf vaste klanten in het Senegambiagebied, helaas vonden we de kleinste dood aan de kant van de weg. Niemand kon vertellen hoe dat is gebeurd, we denken dat hij aangereden is.

Inmiddels hebben we ook een aantal honden geadopteerd in het Palmarima gebied (6-15 honden).

Wat hartverwarmend is, zijn twee zaken:

Ten eerste dat ons vrijwilligersteam bestaande uit Bas en Marjon (vrijwilligers die onze projecten in Mariamakunda helpen managen en daar wonen met hun honden), Ellen (mijn vrijwilligster en rots in de branding op kantoor), Lucas en Maya (moeder en zoon die in Kololi intrek genomen hebben met hun drie katten in afwachting wanneer ze naar Las Palmas kunnen emigreren) en Gert-Jan (vader van een verbrand kindje dat we behandelen en omdat we gratis behandelen, helpt hij ons), het in wisselbeurten doen in perfecte samenwerking.

En het tweede is dat onder andere de paramilitairen en politieagenten onze vrijwilligers dagelijks helpen de honden te vinden, zelf overal water hebben staan voor de honden en hen bedanken dat ze de dieren komen voeren!!! Dat is ongelooflijk want dat betekent dat zij zich verantwoordelijk voelen voor het leed van de dieren. Dat is een hele bijzondere ontwikkeling die we in een land als Gambia niet zoals in Nederland zouden verwachten.

Er zijn mensen in Nederland, die het absurd vinden dat dieren geholpen worden terwijl mensen ook hulp nodig hebben. Aan die mensen kunnen we melden dat we inmiddels 1500 kilo rijst hebben weggegeven, 150 liter olie en heel veel kilo’s van onze eigen ‘pigeon peas’ waar we zeven maanden hard voor hebben gewerkt om die te laten groeien. Terwijl we ‘maar’ 200 kilo hondenvoer hebben ingekocht.

Dieren stelen eten van mensen, dus hongerige honden vormen heus een gevaar. Om een voorbeeld te noemen… Gisteren werd een varken vermoord voor ons land in Mariamakunda, door twee hongerige honden die weer nazaten zijn van iemand die ooit een Dobermann uit Europa liet komen maar uiteindelijk niet alle dieren kon verzorgen en ze in het wild losliet. Gruwelijk was het tafereel waar niemand tussen kon komen, maar ook voor de mensen die dat varken hebben als ‘investering’, is het een ramp; die zijn nu alles kwijt. En aldus onze overtuiging dat dieren geholpen moeten worden als ze tussen de mensen leven en door mensen afhankelijk zijn gemaakt van de voedende hand!

Voor de komende weken hebben we genoeg om de honden te voeren, maar twee honderd kilo is niet veel als je dagelijks gemiddeld vijftien honden wil voeren… Niemand weet hoelang deze Coronacrisis nog gaat duren… Het zou geweldig zijn als u ons blijft steunen! U kunt uw bijdrage overmaken op NL63RABO0111774446 o.v.v. Steun Zwerfhonden.