We zijn nog net aan het bouwen

20 april 2011

Hallo allemaal,

We zijn nog aan het bouwen.

Voor diegenen die een idee willen hoe bouwen hier in zijn werk gaat:
– je moet alles, maar dan ook alles zelf bedenken;
– je werkt niet via een bouw tekening, maar je overlegt op het zand, met een stokje tekenend hoe en wat het plan ongeveer is;
– het fundament recht gelegd krijgen, de muren recht opgemetseld, de voegen gelijkmatig, de hoogten logisch, enz. is allemaal afhankelijk van het toezicht dat je houdt;
– welk raam waar moet en zorgen, dat het er recht in komt is beslist een uitdaging;
– je moet erg op je spullen letten, want mensen lopen in en uit en er verdwijnt van alles en nog wat;
– de logica van wat eerst moet, de metselaar, of de timmerman, of de loodgieter of de lasser,
je moet alles zelf bijsturen en bedenken want anders gaat ieder zijn gang en dan doen ze dingen in foute volgorde;
– je moet alle prijzen van aankopen supergoed checken, transport, taxi’s en ezels, als je niet op de hoogte bent van de kosten ben je de pisang;
– dan moet je ook dus weten wat er echt nodig is, want als je het aan de “vakman” overlaat, kan het zijn dat ie de helft of het dubbele aan materiaal berekent.
Verder is het handig om al je eigen materiaal, zoals boren, zagen, meetinstrumenten, enz. te hebben, want die van de “vaklieden ” zijn soms wat onbetrouwbaar
door gebruik geraakt.
Derhalve is “een fluorescerend kleurtje geven ” aan je eigen spullen, ook te adviseren, zodat je gemakkelijk ziet of ze niet per ongeluk met iemand mee naar huis reizen.
Als je niet heel veel humor en geduld hebt, kan ik niemand aanraden om te gaan bouwen.
‘t Is een soort van puzzel of uitdaging zeg maar en aan het einde, net als de Sudoka van mijn vader – die ik wel even dacht op te lossen –
kom je erachter dat je een en ander niet goed had……..
Tot nu toe gaat het nog goed en al mijn calculaties zijn tot nu toe zuiver op de graad geweest.
Iedere Euro die binnenloopt wordt gelijk besteed.
De meiden kunnen niet wachten en hebben nu al feest over hoe we straks gegroeid zijn.
Vandaag hebben we lichaams- en gezichtcrèmes gemaakt, we zijn echt ape, apetrots, als het helemaal klaar is tot in de puntjes ( ook de verpakking en dat is bijna )
dan zullen we de foto’s op internet zetten.
We hebben alles zelf ontworpen, de verpakking, het logo, de naam Care for Natural African Beauty, het recept onder toeziend oog en op advies van dhr. Ries
de Winter van de PUM en met behulp van veel voor onderzoek waar ook Marga de Gier, ook PUM) ons bij hielp.
Ook de Aloe Vera After Sun lotion en de Aloe Vera Skin repair zijn al opgevallen en mensen komen er speciaal voor.
De tube vul- en sealmachines zijn na 4 maanden wachten eindelijk uit India aangekomen.
Onze eerste crèmes, die we door vrienden en kennissen hebben laten testen (nog voor we de geur hebben ontwikkelt) hebben positieve reacties opgeleverd.
We zijn vandaag de geuren nog aan het bijstellen.
Het is interessant om te leren hoe de geurbeleving per bevolking totaal verschilt.
Dit is duidelijk gekoppeld aan een bepaald referentiekader.
We hebben de eerste complimenten met enige trots en voldoening aangehoord, dat begrijpen jullie.
Cosmetica maken is een vak apart. Dat we hiermee in Gambia zo ver gekomen zijn en zulke goede en leuke producten hebben leren maken, is beslist een mijlpaal.
Nu gaan we nog verder met de zepen. Het eerste begin is er maar ja, onze eigen productie van alle “gangbare” zaken( yoghurt, jam sauzen, pindakaas,enz.), gaat gewoon door.
We kunnen niet alles tegelijk. Het laagseizoen is in aantocht en dan gaan we rustig verder met het ontwikkelen en perfectioneren van de zepen
Een staande ovatie voor ons vrouwen team want ze hebben, zij aan zij, kei en keihard gewerkt. Onder echt vervelende omstandigheden omdat de bouw ons erg parten speelt maar we door geldtekort niet sneller kunnen.
Alles in 1 ruimte doen is bijna onmogelijk. En toch hebben de klanten er niets van gemerkt. Zelfs toen mijn gezondheid het even liet afweten hebben ze zich kranig geweerd. Alle hulde dus.
We houden jullie op de hoogte, maar de druk is nog niet helemaal van de ketel, dus we hebben nog geen tijd over.
We zijn bij alles gebaat om de eindstreep te halen en het tekort ligt nog rond de 2000 euro.
Als u een eenmalig bedrag wilt storten, kan dat ook.
Via onze site www.stichting-carefornatural.org kunt u eenvoudig online onze stichting ondersteunen.
Alvast bedankt
Claudette en team,