Het toerisme moet op gang komen!

Elke dag zien we hoe de mensen in Gambia lijden onder de verstrekkende gevolgen van de Coronacrisis. De radeloosheid en uitzichtloosheid neemt dagelijks toe en de honger wordt met de dag nijpender. Nu in Europa meer en meer landen weer een (gedeeltelijke) lockdown hebben afgekondigd en de reisrestricties toenemen, ziet Gambia het aankomend toeristenseizoen in het water vallen. In een land waar meer dan de helft van de bevolking afhankelijk is van de toeristenindustrie, is dit desastreus. En dat terwijl de besmettingscijfers in Gambia laag zijn en er veel maatregelen zijn genomen om de toeristen veilig vakantie te laten vieren.

Stichting Care for Natural heeft besloten hier wat aan te willen doen. We hebben een brief opgesteld gericht aan de beleidsmakers met het verzoek het reisadvies voor Gambia te wijzigingen naar code geel. Deze brief willen we verspreiden in de media. Ook zullen we deze brief richten aan het ministerie van Buitenlandse Zaken en alle instanties die invloed kunnen uitoefenen op het wijzigen van het reisadvies voor Gambia. Helpt u CFN mee het toeristenseizoen te openen in Gambia door onderstaande brief en promotiefilm zoveel mogelijk te verspreiden binnen uw netwerk? Mocht u daarnaast tips of een netwerk hebben waar wij gebruik van kunnen maken, dan horen we dat heel graag!

Alvast heel hartelijk dank voor uw steun!

Beste beleidsmakers,

Uitzichtloosheid, radeloosheid en honger: dit is de dagelijkse realiteit voor de bevolking in de Senegambia regio, West-Afrika. Jaarlijks ondernemen duizenden West-Afrikanen de illegale tocht naar Europa, in de hoop daar een beter leven te kunnen opbouwen voor henzelf, maar vooral voor hun familie. De barre tocht door de woestijn en over de Middellandse zee, wetende dat dit hun dood kan worden, weerhoudt hen er niet van de gok te wagen. Hele families sparen elke cent om deze tocht te financieren en het afscheid is voor altijd.

De huidige Coronacrisis en de neveneffecten hiervan door het stilleggen van het toerisme maken dat de uitzichtloosheid en de radeloosheid met de dag toeneemt. Er is geen perspectief en de honger groeit dagelijks. Waar normaliter in het toeristenseizoen van oktober tot april geld verdiend kan worden, is ook dit perspectief door de huidige reisrestricties vanuit Europa volledig weg.
Kinderen die zonder ontbijt naar school moeten gaan en hopen bij thuiskomst wat rijst te vinden, moeders die radeloos zijn en vaders die lijdzaam moeten toekijken en de schande moeten verdragen dat zij hun familie niet kunnen onderhouden. De keus om de illegale weg naar Europa te maken is voor de hand liggender dan ooit. Met alle humanitaire, economische en politieke gevolgen van dien.

De huidige Coronabesmettingsgraad in West-Afrika is laag: Senegal telt 672 actieve cases, Gambia telt 160 actieve cases (Bron: situation report Ministry of Health – 31 oktober 2020). Er geldt in beide landen een strikt beleid op het toelaten van reizigers uit alle landen door middel van een verplichte negatieve Corona test. Het vliegveld, de horeca en de hotels zijn ingericht op de maatregelen t.b.v. het borgen van social distance en (hand)hygiëne. Er is en wordt nog steeds heel hard gewerkt om het toeristenseizoen zo veilig mogelijk van start te laten gaan. Er is ruimte, er is frisse lucht en meer dan voldoende mogelijkheden om eventuele drukte te vermijden. Toeristen zijn in Gambia en Senegal veiliger voor Corona dan zij op dit moment in Europa zijn.

Wij willen een beroep doen op uw en onze verantwoordelijkheid de bevolking in West-Afrika een perspectief te bieden door dit gebied reisadvies code geel te geven. We kunnen hiermee een humanitaire ramp voorkomen, zowel in Gambia als onderweg naar Europa.
U geeft hiermee de Europeanen ook de kans om veilig vakantie te vieren en weer positieve energie op te doen in deze voor iedereen moeilijke tijd. Zeker in de donkere wintermaanden die voor ons liggen waarin we in Europa voornamelijk binnen zullen zijn en beperkt zullen zijn in onze sociale contacten. De behoefte is er, zo blijkt maar uit de vele boekingen van tickets naar de Nederlandse Antillen.

Wie zijn wij? Wij zijn Stichting Care for Natural en actief in Nederland en in Gambia. Ons doel is het creëren van zelfredzaamheid bij de lokale bevolking. Wij doen dat door het creëren van banen en dus perspectief voor de toekomst. We ondersteunen meerdere gezinnen in deze moeilijke tijd door het voorzien in de basisbehoeften, namelijk voedsel, echter ons doel is het creëren van duurzame werkgelegenheid en preventie van het nemen van de illegale route naar Europa. Dagelijks zien wij de neveneffecten van de Coronacrisis en dit baart ons meer dan grote zorgen. Zorgen over de gezondheid van de lokale bevolking en zorgen over al die voornamelijk mannen die de illegale route naar Europa gaan ondernemen als de situatie niet verandert. Wij durven deze aandacht te vragen omdat wij van mening zijn dat de situatie in Gambia veilig is. Wij hebben de overtuiging dat met het veiligstellen van deze regio veel belangen worden behartigd, in het voordeel van Gambia, Senegal en Europa. Voor nu en voor de toekomst.

Graag zijn wij beschikbaar voor eventuele vragen.

Wij hopen en verwachten dat u ons bericht serieus neemt en in overweging neemt. Ontwikkelingswerk zal de aankomende jaren nog meer onder druk komen te staan door een afnemende wereldeconomie en juist door nu deze actie te ondernemen helpen wij in die landen waar de nood het hoogst is, zonder hier extra kosten voor te maken.

Hartelijk dank voor u aandacht en in afwachting van uw bericht.

Met vriendelijke groeten,

Namens het bestuur van Stichting Care for Natural

Maaike van Leeuwestijn – Voorzitter

Eén reactie

1. Andre en Elly Honkoop

Hartstikke goed initiatief !! Zodra er code geel komt voor Gambia en het niet moeilijk wordt gemaakt daar vakantie te vieren zijn wij de eersten die een vakantie in Gambia boeken.