Baobab droger

Enige tijd geleden vertelde ik over de Baobab blad droger die we gingen ontwikkelen. Babobab blad is een bijzonder goedje, zeer gezond net als de fruit poeder. Momenteel wordt het op gevaarlijke wijze geoogst. Kinderen worden de gladde boomstam opgestuurd, in het regenseizoen, of de boom wordt gemolesteerd door er takken af te rukken of te kappen. We bedachten dat het blad ook op grond niveau gekweekt zou kunnen worden. Royal Lemkes hielp ons met de benodigde fondsen voor het hele project.
We maakten 45 meter lange zaaibakken tegen de muur aan (die daardoor ook weer lekker stevig staat), waar we zaadjes in planten, die anders weggegooid worden, als afval van het lokale sap. Die groeiden zoals verwacht als kool ☺.
Ook hadden we jaren geleden al boompjes dicht op elkaar geplant, die we 2 meter kort houden. Ook daar kunnen we het blad zo af plukken. Dus dat bleken ideeën die werken. We zullen verder ontwikkelen en proberen de groei processen nog wat te observeren en verbeteren.
Het blad wordt gewassen in een 1% zout oplossing, een ecologisch vriendelijke methode, die 99% van alle bacteriën doodt. Dan nagespoeld met schoon water en ontdaan van het overtollige water.
Dan leggen we het op speciaal gemaakte droog rekken, die omgedraaid kunnen worden na enkele uren drogen.
En dan gaat het onze droger in. In eerste instantie werkt die niet perfect maar na wat aanpassingen werkt ie super. We hebben inmiddels al honderden kilo’s blad gedroogd van zowel Moringa als Baobab en Curry blad voor groene thee. De Baobab poeder staat mooi verpakt in de supermarkt.
Onze klanten zijn er blij mee omdat het normale proces dat op de markt te koop is zeer onhygiënisch gedaan wordt en dagen lang op de grond ligt te drogen in open lucht. Daardoor bevat het altijd zand.

Het blad wordt normaal gesproken in het regenseizoen geoogst. Dan is de luchtvochtigheid dramatisch hoog en is het drogen van een goedje waar 25% pectine inzit en dat dus moeilijk vocht loslaat. Onze droger kan zelf gedurende een plotse regenbui het blad veilig stellen. Omdat het is afgedekt kan de UV geen schade doen aan het product en dat is erg belangrijk voor het behoud van de nutriënten, vooral de vitamine C. Daarnaast wordt hij keurig warm maar loopt de temperatuur niet zo hoog op dat vitaminen negatief beïnvloedt worden.

En natuurlijk kan ons blad gedurende het hele jaar geoogst worden. Een leuk geslaagd project voor rurale gebieden, om vrouwen te laten zien hoe het makkelijker kan!

Ook  om dit zeer interessante product, structureel te kunnen verbouwen en de te verwachten oogst te kunnen inschatten voor eventuele grotere productie of export, kan dit project in de toekomst nog wel eens gaan bijdragen aan grote ontwikkelingen, als de industrie dit mooie product in’t vizier krijgt.

We zijn bijzonder blij met het effect dat de droger heeft, er zijn weer extra banen door ontstaan en een zeer kopieerbaar project voor wie ’t maar wil.

2 reacties

1. fantastisch werk weer! Ga door.

2. Ziet er top uit !
    Veel succes ermee en op naar het volgende project.